ER DU MOR FOR DINE KUNDER? 👶

Overskriften kan tolkes på mange måder, men uanset hvilken, er der måske noget at hente i associationen.

Som forælder er man nødt til at tage ansvar, at hjælpe, at guide og at give omsorg til sine børn, og på mange måder kan det minde om, hvordan man som selvstændig har en relation til sine kunder. Hvertfald hvis ens ydelse involverer et eller andet aspekt af rådgivning.

Men ligesom guiding og støtte af børn er til for, at de selv vokser op og bliver ansvarsfulde individer, der kan mestre livet, så tænker jeg selv som rådgiver, at man har en pligt til at klæde sine kunder så godt på, at de på sigt næsten kan undvære ens ydelse. For der skal nok blive ved at komme nye kunder til, der ikke er så langt på den rejse endnu.

BEDER DU DINE KUNDER OM AT TAGE ANSVAR? 🤓
Alternativet er at man holder sine kunder fast i en form for hjælpeløshed, hvor man ikke bare anbefaler, men træffer beslutninger for dem, tager ansvar for den del af processen der burde ligge på deres bord, og vænner dem til at de kan få rådgivning, omsorg og opmærksomhed på alle tider af døgnet, og at alt andet (inkl. andre kunder) bliver lagt til side for deres behov.

Og er det nu så slemt. Hvis de gerne vil betale for det? Måske ikke, men man skal huske, at det er et valg man kan tage.

For præcis ligesom børn, så kan der hurtigt ske det - også selvom kunderne er de bedste kunder i verden, at de "æder" dig. De tager al din tid, al dit overskud og tonen og oplevelsen går fra at være fyldt af overskud, til en følelse af krævende kunder.

PASSER DU LIGESÅ GODT PÅ DIG SELV, SOM PÅ DINE KUNDER? 🌸

Med mange og krævende kunder, har du pludselig ikke tid til dig, dvs. til resten af din forretning. Til at tænke kreative tanker, til at innovere og finde på nye produkter, eller i det hele taget tid til at nyde at være selvstændig, og have tid til at vælge dine opgaver og kunder med omtanke. Og så falder kunderne måske netop fra, og du bliver endnu mere desparat for at holde på dem. Hvilket slet ikke er et fedt sted at være. Som en mor, der holder på ungerne, fordi hun er bange for at de ikke vender tilbage, hvis de flyver fra reden. Så husk at indtænke, hvordan du kan give dig selv og din forretning omsorg i løbet af en uge. Så du kan møde kunderne med overskud.

Ligesom med børn, så er det ikke forbudt at sige nej til kunder. Hvis en opgave eller en kunde ikke føles rigtig for dig, så er alle parter bedre tjent med, at kunden finder en anden til at løse sin opgave. Og så skal der nok dukke en ny kunde op, der passer præcis til dig. 👐🏻

Hvis du først sent i kundeforløb begynder at sige fra, pludselig får en længere svar tid på dine e-mails og begynder at sætte grænser for, hvor mange ydelser der kan lægges ind under den samme faste pris, så er det konflikterne med kunderne kommer. Naturligvis. For de er ikke vant til den reaktion fra dig, og ingen bryder sig om forandring.

Så husk, præcis ligesom børns adfærd nok skal spejle og udfordre en forælders stærke og svage punkter, så er dine kunder et virkelig godt billede på, de værdier du har, de grænser du sætter (eller ikke sætter), og hvordan du har det med konflikter. 🙈

Så husk at sig tak til alle dine kunder. Særligt de umulige. For de prøver at lære dig noget om dig selv. Præcis ligesom børn 😉