HVEM KOPIERER MIG?

Hvis man er meget populær eller ens produkter er det, så stiger sandsynligheden for, at man bliver kopieret. 

Det er hverken i lovligt eller i orden, men det er desværre det der sker. 

En stor del af den kopiering der finder sted, er kopiering, vi ikke rigtig taler om, da det ikke drejer sig om fysiske produkter eller koncepter, men af tekster. For ord er der vist ret mange der synes, at man ikke kan kræve ejerskab over. Og hvis man blot fletter det ind sammen med tekst, man selv har forfattet, "så blev jeg bare inspireret". Men det er desværre stadig kopiering og dermed ulovligt, jf. ophavsretloven. 

Hvis man lever af sine ord som forfatter og tekstforfatter, så er det selvfølgelig helt uacceptabelt at blive kopieret. Men for alle os andre, som ikke har hyret tekstforfattere men selv skriver teksten på vores hjemmeside, blogindlæg, eller i vores dokumenter, så er det altså også uacceptabelt og stadig ulovligt at kopiere os. 

Jeg har selv som advokat oplevet, at en kontrakt, jeg havde skrevet til en tidligere kunde til et specifikt formål (de havde købt rådgivning og ét dokumentet, ikke en template/licens til dokumentet) blev kopieret, stadig med mit brevpapir, men med et af kunden tilrettet indhold. For advokater, og andre rådgivere der har en rådgiverforsikring, er det et dobbelt problem. Dels er min ophavsret til dokumentet krænket, dels, så kan jeg komme på glatis, hvis dokumentet med mit brevhoved på, pludselig har et indhold der er juridisk forkert eller utilstrækkeligt. I mit tilfælde, var jeg så heldig, at en kollega opdagede det, og talte med store bogstaver overfor den tidligere kunde. 

I forhold til juridiske produkter, så oplever jeg ofte, at sådan noget som handelsbetingelser bliver kopieret i en uendelighed. Det er ofte noget mange virksomheder (særlig start-ups, freelancere og iværksættere) ikke altid har midler til at få en advokat til at udarbejde eller se på, og derfor kopierer man. Gerne fra amerikanske og engelske hjemmesider, hvis man skriver handelsbetingelser på engelsk. Det har den kæmpe ulempe, at man ikke får alt det med, som er påkrævet efter dansk ret. Og handelsbetingelserne dermed ikke lever op til dansk lovgivning. Særligt hvis man handler med forbrugere. Hvis det er danske firmaer man kopierer fra, så ser jeg ofte de samme fejl gå igen. Både indholdsmæssige og stavefejl ☺️. Jeg synes jeg har hørt, at enten Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerombudsmanden har allieret sig med en hjemmesideudbyder, der ved køb af webshop tilbyder handelsbetingelser der er forhåndsgodkendte. Ret godt tænkt. 💡

Og kopiering begrænser sig derfor ikke kun til indholdet af vores viden i fysiske dokumenter men vedrører også tekster, vi skriver på hjemmesider i webinarer, e-bøger, blogindlæg m.v., uden at vi bliver krediteret. Og når teksten først ligger elektronisk, er det næsten umuligt at holde rede i, hvem der kopierer en, og hvor meget der bliver kopieret. 

Men også kun næsten. For Christina Klitsgaard fra We Love Emails gjorde mig opmærksom på, at der er nogle kvikke hoveder fra www.whocopied.me, der har fundet på en kode (godt nok stadig i en beta version), som kan indsættes på dit website, så du kan overvåge og få besked om, hvem der kopierer tekster fra din hjemmeside. Det er mega godt tænkt, og skulle efter sigende virke. Og det skulle vist heller ikke være så svært at gøre selv, hvis man ikke lige er så web-kyndig. Måske jeg skulle prøve det. Og blive klogere på, om jeg er populær nok, til at blive kopieret? 🌱