NÅR DINE AMBITIONER BLIVER DIT STØRSTE BENSPÆND

Vi har alle sammen ambitioner, og når man starter virksomhed er de ambitioner måske netop mere aktuelle end før. Ambitioner er med til at give, energi og drive og handling og kan være det der gør man holder fast, selv når det bliver svært. 

Men nogle gange er det en god idé at se lidt på sin ambition. Lære den lidt bedre at kende og finde ud af, hvad det er for en stemme, der egentlig taler. 

Mange af de ambitioner jeg selv har haft og støder på ude i verden er nemlig meget styret af, hvad andre tænker om os. De kan være styret af vores behov for ydre anerkendelse, ydre status, kontrol og magt. Alt sammen størrelser der udspringer af, at vi ikke er så selvsikre og så gode til at give os selv anerkendelse og status, som vi gerne vi lade verden tro. Og derfor søger vi den i andre. 

Så ambition må man rigtig gerne have. På den betingelse, at man rent faktisk kan mærke, helt ned i maven, at de produkter, de værdier eller den rådgivning, der skal føre en derhen gør en glad og oprigtigt er noget man brænder for.

For hvis du vil indfri dine ambitioner, uanset hvor vilde de er, så skal det være drevet af lyst og ægthed. Det bliver aldrig en succes, hvis du ikke oprigtigt deler de værdier, som din virksomhed eller dine kunder repræsenterer. Og så vil du havne et eller andet sted midt i spektret, hvor du forsøger at konkurrere med dem, der mærker værdierne helt ind i knoglerne, og dem kan du aldrig nå, hvis ikke du også selv mærker dem på samme måde.

Og livet er nu en gang heldigvis også sådan, at det er fyldt med nye idéer, nye læringer, og vi derfor undervejs i årene som selvstændig måske ændrer de ambitioner, fordi vores værdier ændrer sig. Og så er det virkelig vigtigt, at du tør forandre din virksomhed også, så virksomheden udstråler det samme som du gør. Ellers bliver billedet mudret, både i markedsføringen, på kundemøder og i forhold til produkterne, og det giver i bedste fald ikke mere salg og i værste fald får det salget til at falde. 

Så tag dig tid til at overvej, om det her med et globalt produkt, virkelig er dit ønske, eller noget andre har fortalt dig er den sikre vej til succes. Om dine kunder skal være de største virksomheder i landet. Og om dine værdier egentlig er overensstemmende med de værdier din virksomhed kommunikerer ud. Og om den måde du markedsfører dig på, er noget du gør, fordi andre anbefaler det, eller om du kan mærke det er "lige dig". Jo større overensstemmelse og autencitet i budskaberne, og jo større bevidsthed om hvilken kundegruppe man henvender sig til, jo bedre salg. Det er hvertfald min ydmyge, og tiltider dyrekøbte erfaring.